Daarnaast komt er een zogeheten productieteam, dat moet gaan zorgen voor alle vergunningen, de logistieke zaken, de energievoorziening, de benodigde gelden, de communicatie, etc., etc….. En  vanzelfsprekend wil je het stuk ter plekke gaan opvoeren bij die sluizen, maar het liefst nog erín!

Kortom, je bent bezig met locatietheater pur sang.


Een goede locatie praat terug

Als bewaker en regisseur van het artistieke proces probeer je de verschillende disciplines te inspireren en op elkaar af te stemmen. De locatie is daarbij erg bepalend. Niet alleen voor de theatermaker en de spelers, maar voor alle groepen die meedoen. Het sluizencomplex heeft een eigen fascinerende sfeer en geeft iedereen een extra impuls, om er samen iets ‘buitengewoons’ van te maken. Er zijn veel verborgen hoekjes en verrassende mogelijkheden en ingrediënten voor spelers en dansers, om op te komen en te bewegen. Maar het zijn vooral de natuurlijke elementen van sluisgeluiden, stijgend water, een verlate vogel, de wind in de haren en subtiel veranderende zichtlijnen door het schutten van boten op de achtergrond, die de beleving bijzonder maken. Een goede locatie praat terug. Door deze plek ontstaat er een opvallende interactie tussen publiek en spelers. Dat maakt de ervaringen alleen maar intenser. En daar is theater toch in de eerste plaats om te doen …     

(Voor fotobeelden van de uitvoering van het stuk, zie button: Theaterproducties, Locatie, ‘De Maas Spreekt’)